Snillfjord kommune
|
Seksjon:
|
Stab
|
Avdeling:
|
Rådmannens stab
|
Rutinebeskrivelsen er utarbeidet av:
|
Sist revidert:
|
Sist skrevet ut
|
Gjelder følgende arbeidsoppgave:
|
Begjæring om innsyn.
|
|
|
|
|
Hensikt med rutinebeskrivelsen:Å sikre at lover og regler i forhold til forvaltningsorganets journalføringsplikt blir fulgt. Grunnlagsinformasjon:Alle henvendelser om utlevering av dokumenter skal registreres og journalføres i E-sak. Dette gjelder både henvendelsen om innsyn og dokumenter som leveres ut. Hovedregelen om forvaltningsorganers journalføringsplikt finnes i arkivforskriftens §2-6. ”I journalen skal ein registrere alle inngåande og utgåande dokument som etter offentlegheitslova må reknas som saksdokument for organet, dersom dei er gjenstand for saksbehandling og har verdi som dokumentasjon” Arbeidsbeskrivelse:En innsynsbegjæring som er fremsatt per brev, e-post eller på annen måte som er dekket av dokumentbegrepet etter offentlighetsloven §4, er dette å anse som ”saksdokument for organet” i relasjon til arkivforskriften §2-6 første ledd. Det samme gjelder for forvaltningsorganets utgående avgjørelse i innsynssaker. Er innsynsbegjæring fremsatt muntlig skal dokumenter som leveres ut registreres i E-sak. I følgebrevet som opprettes kan det henvises til dato for samtale.
Avvikshåndtering:Klage vedrørende rutine i forhold til ”Begjæring om innsyn” sendes skriftlig til postmottaket. |