Hopp til hovedinnhold (trykk enter)
Arkivplan.no

Begjæring om innsyn/Innsynsbegjæring

Printer-ikon  Utskriftsvennlig versjon
Snillfjord kommune

Seksjon:

Stab

Avdeling:

Rådmannens   stab

Rutinebeskrivelsen   er utarbeidet av:

 

Sist   revidert:

 

Sist skrevet ut

 

Gjelder følgende   arbeidsoppgave:

Begjæring om innsyn.

       

 

Hensikt med rutinebeskrivelsen:

Å sikre at lover og regler i forhold til forvaltningsorganets journalføringsplikt blir fulgt.

Grunnlagsinformasjon:

Alle henvendelser om utlevering av dokumenter skal registreres og journalføres i E-sak.

Dette gjelder både henvendelsen om innsyn og dokumenter som leveres ut.

 

Hovedregelen om forvaltningsorganers journalføringsplikt finnes i arkivforskriftens §2-6.

”I journalen skal ein registrere alle inngåande og utgåande dokument som etter offentlegheitslova må reknas som saksdokument for organet, dersom dei er gjenstand for saksbehandling og har verdi som dokumentasjon”

 

Arbeidsbeskrivelse:

En innsynsbegjæring som er fremsatt per brev, e-post eller på annen måte som er dekket av dokumentbegrepet etter offentlighetsloven §4, er dette å anse som ”saksdokument for organet” i relasjon til arkivforskriften §2-6 første ledd. Det samme gjelder for forvaltningsorganets utgående avgjørelse i innsynssaker.

Er innsynsbegjæring fremsatt muntlig skal dokumenter som leveres ut registreres i E-sak. I følgebrevet som opprettes kan det henvises til dato for samtale.

 

 

  • Mottatt      innsynsbegjæring registreres og journalføres i E-sak
  • Innsynsbegjæringen      avskrives med ny j.post og et følgebrev produseres. Dokumenter som      etterspørres legges ved som vedlegg ved å knytte opp eksisterende      dokument.
  • NB! Sjekk om saken og dokumentet som      etterspørres inneholder u.off opplysninger.

    Husk også å sjekke      vedleggene

    . Kontakt post/arkivtjenesten for å få sladdet eventuelle      opplysninger som er sensitive. Ikke      bruk tusj eller korrekturtape.
  • Svarbrev      og dokumentene det er begjært innsyn i sendes pr. post eller e-post til      vedkommende som krever innsyn
  • Sett      j.post og sak til status ”F”

 

Avvikshåndtering:

Klage vedrørende rutine i forhold til ”Begjæring om innsyn” sendes skriftlig til postmottaket.